وال پست منقطع

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 16
نویسنده پیام
wallpostmesh آفلاین


ارسال‌ها : 1
عضویت: 21 /1 /1403


وال پست منقطع
دیوارهای میانی سازه ای که به آن ها میانقاب می گویند، نقش مهمی را در افزایش استحکام و مقاومت سازه ها در برابر نیروهای جانبی دارند. وال پست وظیفه اتصال دیوارهای سازه ای را به غیر سازه ای و تیغه ها به اسکلت ساختمان را برعهده دارد. نصب وال پست منقطع به دیوارهای غیرسازه‌ای این امکان را فراهم می‌کند که نیروهای جانبی وارد شده را به سازه منتقل کرده و استحکام کلی ساختمان را افزایش دهد. بنابراین، اجرای وال پست با هر روشی، از جمله روش منقطع، باید با رعایت اصول و استانداردهای مشخص شده انجام شود.
افرادی که در زمینه اجرای وال پست فعالیت می کنند، حتما تا به حال نام وال پست منقطع را شنیده اند. وال پست منقطع در واقع یک نوع وال پست است که با کمک نبشی و یا ناودانی منقطع اجرا می‌شود. این نوع وال پست با هدف اتصال و ارتباط بین میانقاب ها از جمله دیوارهای غیر سازه ای و دیوارهای خارجی به اسکلت ساختمان، مورد استفاده قرار می گیرد. باعث افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای باد و زلزله که هر دو نیروهای جانبی هستند، می شود.
دسته بندی دیگر، سایز این وال پست ها است. ابعاد و سایز وال پست‌های منقطع به نوع سازه و نیازهای ساختمان بستگی دارد. ناودانی‌های استفاده شده نیز ممکن است ارتفاع، عرض، و ضخامت متفاوتی داشته باشند. ارتفاع این وال پست ها بر اساس ارتفاع سازه و طراحی ساختمان مشخص می‌شود. عرض آن ها نیز بر اساس نیاز ساختمان و ضرورت های افزایش استحکام سازه می‌تواند از 10 الی 20 سانتی متر متغیر باشد. ضخامت نهایی وال پست منقطع نیز از 2 الی 6 میلی متر است. البته بسته به نیاز ساختمان، امکان انتخاب ضخامت های متفاوت برای وال پست نیز وجود دارد.


وال پست منقطع (ناودانی منقطع) چگونه در ساختمان اجرا می شود؟


اجرای وال پست منقطع همچون سایر روش های اجرای وال پست نیاز به تخصص و تجربه زیادی دارد. به طوری که مجریان این روش وال پست باید در ابتدا شرایط ساختمان را بررسی کرده و مراحل طراحی را انجام دهند. مراحل اجرای در ساختمان ها بسته به استانداردها و شرایط پروژه می تواند متفاوت باشد. اما آن چیزی که ضروری است، رعایت ضوابط و مقررات مربوط به اجرای این سبک از وال پست می باشد. اولین مرحله برای اجرای این روش مهار لرزه ای، طراحی است که با کمک نیازها و ضوابط مشخصی انجام می شود. پس از طراحی وال پست منقطع، مراحل اجرای روش مهار لرزه‌ای بر اساس نقشه اجرایی را انجام می‌دهیم، که شامل محاسبات سازه‌ای و جزئیات اتصالات است.
  • طراحی اولیه
همانطور که اشاره شد، در مرحله اول برای اجرای وال پست به سبک منقطع، می بایست مطابق با شرایط و نیازهای سازه ای طراحی اولیه انجام شود.
  • تهیه مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز
مطابق با نقشه اجرایی طراحی شده، می بایست مواد مورد نیاز که شامل ورق های فولادی گالوانیزه یا معمولی، پیچ و مهره ها، بست ها و پروفیل ها هستند تهیه شوند.
  • خم کاری و برش
بر اساس روش اجرا، می بایست ورق های فولادی در ابعاد مشخصی برش زده شوند و در صورت نیاز خم کاری شوند. پس از پایان کار قطعات فولادی مورد نیاز شامل بست ها و پروفیل های وال پست تهیه خواهند شد.
  • اتصال قطعات به یکدیگر
برای اجرا، باید قطعات مختلف را به یکدیگر متصل کرد. این مرحله شامل اتصال قطعات مختلف به یکدیگر از جمله پیچ گذاری بست ها و قطعات دیگر به وال پست است.
  • اجرای وال پست
مونتاژ اولیه قطعات مختلف وال پست انجام شده و حالا نوبت به اجرای وال پست در سازه است. در این مرحله می بایست وال پست به میانقاب ها، تیغه ها و اسکلت ساختمان متصل شود. نصب صحیح و اصولی وال پست می تواند مطابق با استانداردهای مربوطه انجام شود.
  • آزمایش و تحویل نهایی
پس از اینکه وال پست به طور کامل در محل نصب شد، نوبت به بازرسی و آزمایش می رسد. بررسی دقیق اتصالات، اندازه گیری ابعاد ناودانی ها و در صورت نیاز انجام آزمون های مکانیکی برای تحویل نهایی این سیستم مهار لرزه ای بسیار مهم است.


انواع اتصال در وال پست منقطع کدام است؟


اتصال در وال پست منقطع با هدف متصل کردن دیوارهای غیر سازه ای به سازه ای انجام می‌شود. در این صورت احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن دیوارها به حداقل می‌رسد و نمی توان شاهد عملکرد صحیح وال پست منقطع بود. وال پست های منقطع به دو صورت عمودی و افقی قابلیت اتصال در سازه ها دارند که در ادامه بیشتر در مورد آن ها توضیح می دهیم:


  • وادار عمودی
اگر طول دیوار بیشتر از 4 متر یا بیش از 40 برابر ضخامت دیوار باشد، برای جلوگیری از بارهای خمشی و افزودن تکیه گاه، استفاده از وادار عمودی یا وادار میانه ضروری است. در این روش ورق های فولادی به صورت عمودی در سازه قرار می گیرند.
  • وادار افقی
در صورتی که ارتفاع دیوار از 3.5 متر بیشتر باشد یا اینکه طول دیوار بیشتر از 30 برابر ضخامت دیوار باشد، می توان از وادار افقی استفاده کرد. این روش با هدف جداسازی بالاترین نقطه دیوار از سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند و نقش مهمی را در مقاوم سازی دیوار دارد. همانطور که از نام این روش اتصال در وال پست منقطع مشخص است، وادار به صورت افقی در میان دو دیوار قرار می گیرد.

سه شنبه 21 فروردین 1403 - 14:23
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

Powered by Tem98 | Copyright © 2009 Rozblog Group