استفاده از وال مش در پروژه های بازسازی ساختمان

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 16
نویسنده پیام
wallmesh آفلاین


ارسال‌ها : 1
عضویت: 20 /1 /1403


استفاده از وال مش در پروژه های بازسازی ساختمان

همه ما ساختمان‌هایی را دیده‌ایم که با وجود قدمت طولانی، هنوز محکم و پا بر جا هستند. گاهی تنها با یک بازسازی ساده می‌توان این ساختمان‌ها را به بنایی بدون نقص تبدیل کرد. همچنین بکارگیری وال مش در بازسازی ساختمان، مشکلات مربوط به ایمنی و استحکام بنا را نیز مرتفع می‌سازد. در نتیجه با یک مرمت اصولی و حرفه‌ای، عمر ساختمان افزایش می‌یابد و می‌توان از آن با کیفیت بهتری استفاده کرد. به عبارتی دیگر، مرمت و ترمیم بناهای قدیمی به شکلی که عمر طولانی‌تر و کیفیت بیشتری پیدا کنند، تعریفی ساده و آشنا از بازسازی ساختمان است.

یک بازسازی اصولی مراحل متعددی دارد که در نهایت رسیدگی به تمام بخش‌های بنا را در بر می‌گیرند. اجرای وال مش در بازسازی ساختمان، یکی از این مراحل است که با هدف تقویت دیوارها و ترمیم ترک خوردگی‌ها انجام می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشت که نوسازی با بازسازی تفاوت‌های عمده‌ای دارد. از جمله این که در بازسازی نیازی به تخریب و ساخت بنا از اول نیست و تنها بخش‌هایی که دچار خرابی شده‌اند یا نیاز به نو شدن دارند، تحت تعمیر قرار می‌گیرند. به عبارتی دیگر، ترکیب اصلی ساختمان تغییر نخواهد کرد. از این جهت می‌توان گفت هزینه بازسازی به مراتب از نوسازی کمتر است.

ساختمان های بدون وال پست مهم‌ترین مشکل هنگام بازسازی ساختمان

دیوار بدون وال پست مهم‌ترین مشکل هنگام بازسازی ساختمان می باشد. همان‌طور که پیش از این به آن اشاره شد، افزایش طول عمر و ایمنی ساختمان، یکی از هدف‌های اصلی بازسازی است که اجرای وال مش در بازسازی ساختمان را به خوبی توجیه می‌کند. در واقع این بخش از کار، یعنی افزایش ایمنی، را می‌توان یکی از چالش برانگیزترین مراحل بازسازی دانست، زیرا در بسیاری از ساختمان‌ها به دلیل قدمت بالا، وال پست‌های فلزی یا همان نگهدارنده‌ها، اجرا نشده‌اند. به این ترتیب تقویت بنا در چنین مواردی اهمیت دو چندان پیدا می‌کند.

پیدا کردن یک راهکار مناسب برای تقویت سازه به شکلی که ترکیب اولیه آن به هم نخورد و نیازی به تخریب‌های جدی نباشد، گاهی می‌تواند دردسرآفرین باشد. در واقع هنگامی که بنا به طور کامل ساخته شده است و سال‌های زیادی نیز از ساخت آن می‌گذرد، محدودیت‌های زیادی برای ایمن سازی آن وجود دارد که استفاده از سیستم وال مش در بازسازی ساختمان این محدودیت‌ها را رفع می‌کند.

آیا می توان از وال پست های فلزی در بازسازی ساختمان استفاده کرد؟

وال پست‌های فلزی قدمت نسبتاً زیادی دارند و سال‌ها است که به عنوان نگهدارنده برای مهار دیوارها داخلی و خارجی به کار می‌روند. با این حساب سؤال اینجاست که آیا می‌توان در بازسازی ساختمان از این نوع وال پست‌ها استفاده کرد؟ متأسفانه پاسخ به این سؤال منفی است. وادارهای فلزی را تنها می‌توان حین ساخت ساختمان و در واقع پیش از دیوارچینی کامل مورد استفاده قرار داد (محدودیتی که در مورد اجرای وال مش در بازسازی ساختمان وجود ندارد). به عبارتی دیگر، چون در بازسازی سر و کار ما با سازه‌هایی است که دیوارچینی آن‌ها سال‌ها قبل انجام شده است، امکان اجرا و نصب وال پست‌های فلزی که شامل نبشی‌ها، ناودانی‌ها و تیرک‌ها هستند، وجود ندارد.

در سیستم وال پست سنتی، تیرک‌ها و ستون‌های افقی و عمودی باید به اسکلت اصلی و پلیت‌ها جوش داده شوند یا به کمک اتصالات کشویی به فریم ساختمان متصل گردند. این در حالی است که بعد از ساخته شدن بنا، امکان ایجاد این اتصالات و دسترسی به فریم اصلی وجود ندارد. در این حالت باید از سیستمی استفاده کرد که حتی بعد از دیوارچینی و ساخت کامل بنا نیز قابل اجرا باشد.

سیستم وال مش بهترین گزینه در هنگام بازسازی ساختمان

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، اجرای وال مش در بازسازی ساختمان، یکی از مراحل مهم پروژه به حساب می‌آید، اما اهمیت این سیستم در پروژه‌های بازسازی دقیقاً به چه علت است؟ هنگامی که صحبت از بازسازی ساختمان‌هایی باشد که قبلاً مجهز به وال پست نشده‌اند، کار مقاوم سازی با پیچیدگی‌هایی روبرو می‌شود. این همان چیزی است که در بخش قبل مفصلاً درباره آن توضیح داده شد. در چنین شرایطی باید راه حلی جایگزین برای تقویت دیوارها، بعد از چینش کامل، پیدا کرد و اجرای وال مش دیوار، همان راه حل مورد نظر است. در واقع بهترین جایگزین وال پست‌های فلزی، خصوصاً در شرایطی که ساختمان بدون وال پست ساخته شده است، وال پست مش است که این روزها طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است.

اجرای وال مش در بازسازی ساختمان، امکانی را فراهم آورده تا بتوان بناهای قدیمی را نیز در زمانی کوتاه و به آسانی، مقاوم سازی کرد. این سیستم از اجزاء کاملاً در دسترس و کم هزینه تشکیل شده است که مش فایبرگلاس و پلاستر گچی یا سیمانی را شامل می‌گردد. با نصب توری‌های فایبرگلاس روی سطح دیوارها و فیکس کردن آن‌ها با لایه‌هایی از پلاستر، دیوارهای سازه به خوبی در برابر بارهای جانبی ایمن و مقاوم می‌گردند. به این ترتیب با اجرای وال مش در بازسازی ساختمان، بدون این که نیاز باشد ساختار اصلی بنا دستخوش تغییر شود، فرآیند مقاوم سازی به صورت اصولی و مؤثر انجام می‌گردد. این مزیتی است که تنها در مورد وال مش‌ها وجود دارد و به خصوص وال پست‌های فلزی از آن بی‌بهره هستند. از دیگر مزیت‌های این سیستم جدید وال پست می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

کم هزینه بودن متریال اولیه و فرآیند اجرا
نصب سریع و آسان
عدم نیاز به افراد متخصص برای اجرا
سازگاری مواد اولیه با مصالح گوناگون و با طبیعت
سبک وزن بودن متریال وال پست مش

دوشنبه 20 فروردین 1403 - 14:12
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

Powered by Tem98 | Copyright © 2009 Rozblog Group